To Do List 2.

(repjegy, biztosítás, kártyák...)

Ha azon szerencsések közé tartozol, akiknek a tengerentúlon él a gazdag amerikai nagynénije/tesója/haverja stb., akkor persze el lehet felejteni a szállásfoglalással és autóbérléssel kapcsolatos macerát. Ebben az esetben gratulálok, megspóroltál jó pár óra keresgélést, levelezést és telefonálást! De még Neked is szükséged lesz néhány fontos iratra, melyek költségével már elég pontosan lehet kalkulálni.

1. Útlevél és ESTA beutazási engedély

Az induláshoz először is kell egy útlevél, ami 7 500 magyar forintba kerül egy fő részére. Ez azonban még kevés lesz az utazáshoz, ki kell kérni az ESTA-t, az elektronikus vízumot, amit a Vízummentességi Program keretében lehet igényelni, és legfeljebb 90 napos látogatást engedélyez. Szerencsére ez online is igényelhető, egy teszt kitöltésével és a 14 dolcsi/fő befizetésével (kb. 3900 Ft) a miénk lehet. Meg kell adni az útlevélben szereplő néhány adatot, és az utazással kapcsolatos infókat.

2. Repülőjegy

Ha az első pontot kipipáltuk, rátérhetünk az utazás legköltségesebb részére, a repülőjegyre! Az árak között hatalmas különbségek vannak, ezért mi (pontosabban a Főszervezőnk: Apa) az utazás előtt egy évvel el kezdte figyelni az árak alakulását. Az összes légitársaság is kb. egy évre előre tervez, és eltérő ára van a közvetlen járatnak (többnyire ez a drágább), mint az átszállásos megoldásnak. Budapestről jelenleg nem is indul közvetlen járat az Egyesült Államokba, de Bécsből az Austrian Airlines naponta kettőt is indít New Yorkba, úgyhogy túl messzire nem kell menni ebben az esetben sem.

Mindenki eldönti, hogy milyen repülést szeretne, fontos-e a közvetlen járat kényelmi szempontból, vagy megpróbál spórolni az átszállással, és ha utóbbi mellett maradunk, akkor talán az sem mindegy, hogy Moszkvában, Varsóban, Londonban vagy Madridban kell átülni másik gépre...

Repülőjegyet is többféle módon lehet vásárolni, vehetünk közvetlenül a kiválasztott légitársaságtól, vagy repülőjegy árusításra berendezkedett online utazási irodáktól, illetve hagyományos utazási irodáktól. A döntést nagymértékben segítheti a többféle repülőjegy kereső weboldal is, bár itt nem lehet egyből vásárolni, de a kiválasztott járatra a jegyet már az adott utazási iroda vagy légitársaság oldalára irányítva megvehetjük.

3. Reptéri transzfer:
Nem akarok kihagyni egy költségtényezőt sem, szóval nem feledkezhetünk meg a a repülőtérre/ről való eljutás költségéről, parkolásról sem.

4. USA-ban elfogadott (dombornyomott) hitelkártya
Elméletileg (és a gyakorlatban is persze) elfogadják a nálunk bevált és megszokott nem-dombornyomott kártyát is. De a kasszásoknak van egy olyan rétege, főként az idősebb korosztály (no offense), akik biztos ami biztos alapon, nem is próbálják meg lehúzni a sima bankkártyát, mert az tuti nem működik és különben se akarjuk már átvágni mindenféle trükkel... Mi is készülünk egy dombor hitelkártyával - persze nem csak a városi legendák miatt -, és ha ügyesen használjuk, akkor a vásárlásokkal és visszatérítésekkel ki tudjuk gazdálkodni a kártyadíjakat (kb. 7500 Ft/év), és plusz külföldi utazási biztosítás is jár mellé.

5. Biztosítások
Az USA-ba és Kanadába való utazáskor elengedhetetlen, sőt kötelező a megfelelő utazási-,  beteg-, és baleset biztosítás. A dombornyomott hitelkártyákhoz jár külföldi beteg-, és balesetbiztosítás, de a tengerentúlon egyes orvosi ellátások díja olyan magas is lehet - akár több millió forint -, hogy jobban tesszük, ha kötünk külön betegbiztosítást is. Persze nagyon fontos a pozitív gondolkodás, és vonzzuk csak be a legjobbakat az Univerzumtól, de szerintem felelőtlenség lenne hosszabb útra biztosítás nélkül elindulni, és jobb félni, mint megijedni.
Ezenfelül nem árt, ha van biztosításunk poggyászra és az értékekre is, a hosszú repülőutakon gyakran elkeverednek a poggyászok, pláne ha átszállásokat is terveztünk.
Itt még megfontolandó egy útlemondási biztosítás is, az előre nem látható, váratlan események miatt.

6. Étkezés
Enni kell, nincs mese! A pénztárcánktól függ, hogy Michelin-csillagos éttermekben vagy sarki gyorskajáldákban költjük el az ebédünket. A mi stratégiánk ebben az esetben az volt, hogy meghatároztunk egy napi, fejenkénti keretet, amiből aztán mindenki olyan ételt vesz, amit akar. Biztos van, aki hetekig képes lenne a pazar amerikai konyha műremekét, a hamburgert vacsorázni, azért én erősen bízom a változatos kínálatban.

A BigMac kb. 5 USD, Kanadában egy picit olcsóbb, és egy pizzériában kb. 10 dollárért tudunk rendelni egy közepes pizzát.

7. USA prepaid SIM kártya
Biztos mindenkinek hiányzik valaki otthonról, szóval ha sokat akarunk hazafelé telefonálni, nem árt egy olyan mobil amit tudunk az USA-ban használni: 3 sávos és nem hálózatfüggő. Ehhez vehetünk egy SIM kártyát (60 dollárért), amihez természetesen USA mobilszámot kapunk, 2-3 GB mobilnettel. Egyébként a hazai szolgáltatót is lehet használni roamingként, egy indított hívás díja 325 Ft/perc, a fogadott hívás ára 150 Ft/perc. Az SMS küldés pedig 122 Ft. A mobilnet roamingot pedig felejtsük el, mert a gatyánk is rámegy, ha bekapcsoljuk. Ha mégis netezni szeretnénk, idéntől vásárolhatunk Világ Net Hetijegyet közel 4000 Ft-ért, amiért 100MB adaforgalmat kapunk cserébe, ami Facebookon bejelentkezni elég, de böngészésre kevés. Különben pedig a városokban, éttermekben, turista központoknál és a legtöbb szállásnál van Wifi szolgáltatás, szóval valamilyen formában biztos tudunk üzenni az otthonmaradt ismerősöknek. (Amúgy meg jó észben tartani, hogy 6 óra időeltolódás miatt nem lehet illik bármikor hazacsörögni egy kis élménybeszámolóra.)

8. Fő látványosságok, belépőjegyek
A fő turistalátványosságokra a jegyet nem ritkán fél évvel korábban le kell foglalni, pl. Szabadság szobor. Bárhova is látogatunk, előtte próbáljunk meg online jegyet vásárolni, vagy legalább foglalni, így nem csak a helyünket biztosítjuk, de sokszor akciós áron juthatunk hozzá a belépőhöz.

Remélem nem felejtettem ki semmit, ennyi mindennel kell számolni, ha amerikai körutat szervezünk. Nálunk már megindult a visszaszámlálás, jövő héten utazunk! :)